Rabu, 5 Januari 2022

Hidupku Yang Luar Biasa

 Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera. Pertama sekali aku ingin mengatakan bahawasanya sudah 4 tahun aku tidak aktif menulis di sini. Hahahaah... Kehadiran aku hari ini adalah kerana teringatkan kisah suka duka ku pada zaman persekolahan dahulu. Ya, Alhamdulillah aku sudah tamatkan pelajaranku hingga ke peringkat sarjana muda. Terima kasih buat semua yang telah mendoakan kesejahteraan aku sepanjang mengambil jurusan fisioterapi ini. Buat pengetahuan semua, sekarang ini aku masih sedang mencari-cari lagi kehidupanku. 

    Hari ini aku rasa cita-cita dan niatku pada tahun 2017 semasa mengambil jurusan ni untuk menjaga emak ku yang sakit kaki menjadi kenyataan. Mari aku ceritakan step by step kisah ni. Hihihi... Okey, semasa aku di tahun akhir pengajian, negara kita sedang dikejutkan dengan virus Covid-19 dan waktu itu semua urusan kelas secara bersemuka tidak dibenarkan. Nak dijadikan cerita, waktu ni keadaan kaki mak aku semakin kritikal dan pada masa yang sama doktor juga sahkan mak aku menghidap penyakit buah pinggang. 

    Tidak tertanggung sedih ini kerana semua ini berlaku di depan mata aku sendiri. Kini, mak aku hanyalah duduk di wheelchair dan pergerakannya agak terhad kerana bergantung hampir 80% pada orang lain untuk menguruskan diri. Sepanjang odl (open distance learning a.k.a online) aku di rumah sempatlah tengok-tengokkan mak aku walaupun sebenarnya tak pernah fokus di dalam kelas. Mana tidaknya, kat rumah ni ada bermacam-macam perkara yang perlu dilakukan. Antara benda-benda gila yang pernah aku lakukan semasa di kelas mahupun sedang menjawab test atau kuiz antaranya aku bagi mandi mak aku, bagi bersiap, bagi makan ubat, masak sarapan, masak tengah hari, bawa pergi toilet dan bermacam-macam hal lagi. Walaupun hal ini kelihatan luar biasa sebab tengah on kelas kan, tetapi secara keajaibannya hari ini aku berjaya tamatkan pelajaran aku. Syukur Alhamdulillah ya Allah.

    Setelah tamat pengajian, secara rasminya akulah yang menjaga mak ku walaupun di sudut hati ku ada secebis kesedihan kerana melihat kawan-kawan yang lain telah memulakan alam pekerjaan mereka. Walaupun begitu, rezeki ku sebenarnya tidak pernah putus kerana ada keluarga yang sentiasa kongsikan rezeki mereka kepadaku ditambah pula homestay keluargaku yang baru sahaja dibuka pada tahun 2020 dan juga bisnes kecil-kecilan membuat photobook. Alhamdulillah. Kalau ada yang nak menginap di homestay keluarga aku, boleh search di fb Homestay Keluarga Haji Karim. Homestay keluaga aku berdekatan dengan Ban Pecah, Tanjong Piandang dan Kuala Kurau, dan untuk photobook pula, boleh search kat fb Photobook.cantik. Doakan aku untuk terus kuat dan sukses di masa akan datang gais. Terima kasih kepada yang sudi membaca.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan