Kenapa Addmath tetiba ni? Ha,
ni nak habaq mai ni. Dulu time sekolah aku ada ambik subjek ni dan merupakan
antara mata pelajaran yang paling aku minat kat sekolah. Selain dapat mencabar
kebolehan berfikir kita, Addmath juga mampu memupuk semangat kerjasama antara
rakan-rakan. Jangan gelak dulu, tak habis lagi aku nak cerita ni.
Aku ingat lagi 5R1 (2015 a.k.a kelas aku), masa tu kami
ditugaskan untuk menyiapkan tugasan yang cikgu Siti bagi. Banyak tu banyak la
jugak, tapi cikgu Siti bagi masa dalam seminggu untuk siapkan. Tengok betapa
baiknya cikgu. Tapi yang tak boleh blahnya soalan tu bukan main susah lagi.
Boleh dikatakan masa kat kelas lain bebenor dengan soalan cikgu bagi ni. Tapi
itulah orang kata, usaha tangga kejayaan. Kami rakan seperjuangan
bergilir-gilir tanya kat cikgu. Bila dah tau cara nak buat macam mana, kami
yang tau ni akan share ilmu dengan kawan-kawan yang lain supaya depa semua buat
kerja cikgu. Nanti tak pasai-pasai ada yang tak buat dengan alasan ‘tak tau’.
Lain pulak aku, aku tak akan tanya soalan kat cikgu macam
tu saja. Aku mesti ambil masa untuk aku faham betul-betul dengan teori yang
cikgu ajar. Lambat tu memang lambat tapi fikir sendiri dengan suruh orang fikir
tu lain beb. Haa, kalau tak faham jugak la kan, tak leh give up macam tu ja.
Aku mesti belek semua buku Addmath turun-temurun dari kakak aku yang sulung.
Dan ending nya bukan selalu gembira. Kadang-kadang dapat, kadang-kadang dak. Tu
la lumrah orang nak pikiaq sendiri. Bila betul-betul tak dapat, baru aku akan
tanya kawan-kawan yang lain macam Amin, Syafiqah, Norlin, Hafizzah, Amirul,
Azreen, Abidah, Anis, Farziana, Sarah, Syarmim, Fadzrell, Jannah, Balkis, Teah,
Mimi, Aida, Alif dan lain-lain supaya aku tak bengong sesorang macam tu ja.
Ada kalanya bila kami sekelas tak tau, kami tanya kat
kelas sebelah pulak. Then, bila tak tau jugak, baru tanya kat cikgu. Bukannya
takmau tanya kat cikgu awal-awal lagi, tapi maklumlah ni homework kami biarlah
kami usaha sendiri. Asyik nak harapkan cikgu ja bila nak maju.
Ni bukan nak riak ka apa. Aku tak pandai mana pun Addmath
ni. Tapi minat tu yang bawa aku jauh pasal Addmath ni. Kebanyakan soalan
Addmath ni kita kena selami dari mata hati kita. Tak boleh kalau kita nak
cepat-cepat siap. Mungkin hari ini kita boleh buat soalan tu. Tapi seminggu
kemudian kita tak dapat jawab walaupun soalan yang sama. Hal ini kerana, lepas
kita penat fikir soalan tu, kita dah anggap kita dah boleh jawab. Padahal kita
tak faham betul-betul pun soalan tu. Tu yang bila soalan yang sama keluar, tak
boleh-boleh jugak jawab.
Dalam ketekunan menuntut ilmu Addmath ni, rasa tak puas
hati tu ada la jugak. Maaf la kalau aku ada salah silap kat hampa. Kalau hampa
tak puas hati asyik-asyik aku ja score Addmath habaq mai. Aku nak mintak maaf
dari hujung rambut hingga hujung kaki. Kalau sebelum ni aku ada kedekut ilmu ka
kat hampa aku mintak maaf sangat-sangat. Kadang-kadang ada yang sampai tunggu
aku online kat whatsapp sebab nak tanya soalan kat aku tu aku mintak maaf
sangat-sangat. Kadang-kadang ada yang saja aku larikan diri pun ada. Maaf na.
Tapi semenjak dah habis SPM, Addmath dah tak ganggu hidup
aku. Kalau tidak, ada saja kalkulator di tangan, pensel di jari, buku di meja
dan yang paling banyak ialah habuk pemadam bertebangan. Kalau soalan melibatkan
formula, siap dengan formula-formula tu aku lekat kat dinding. Kenangan kan.
Aku rasa persahabatan pun boleh tambah erat dengan Addmath. Mana taknya, kat
sekolah bincang Addmath face to face. Kat rumah bincang jugak tapi phone to
phone. Kadang-kadang free sikit buat study group to group.
Bagi aku la, cabaran paling besar sekali aku kena tempuh
masa rakan-rakan yang lain tanya soalan kat aku time aku ada kerja berlungguk
tak siap lagi. Tu kena tabah banyak tu. Tak boleh la nak fikir diri sendiri ja.
Kena jugak fikir pasal orang lain. Nasib la aku ni fleksible ( Mimi aja yang
tau). Boleh ajar orang lain tapi pada masa yang sama aku boleh siapkan kerja
aku. Tu la cabaran paling besar kut. Nanti tak pasal-pasal kerja orang siap,
kerja aku tak siap-siap.
Baru aku perasan, sikit gambar pun takdak kan kita study
Addmath teruk-teruk. Tapi itu bukan masalahnya sekarang. Kenangan tetap
kenangan. Kalau cerita pasal Addmath ni sampai bila pun tak habis seperti tiada
penyelesaian dalam Addmath. Dua tahun saja dah boleh buat kita rapat macam ni.
Kepada cikgu-cikgu yang mengajar Addmath, aku mewakili kelas 5R1 nak habaq
cikgu memang ‘terbaik!’ Semoga memori ni kekal dalam ingatan kita. Buat
rakan-rakan sekelas yang baca, aku sebenarnya rindu dengan Addmath lagi. Tak payah
la nak sembang belakang yang aku poyo ka, fanatic ka, komen yang sedap-sedap
sudah la. Yang mana tak tau ni aku
(Arifah), mungkin suatu hari nanti hampa tau jugak. *Insya-Allah. Salah silap
aku, aku mohon maaf. Bagi junior yang baru nak up tu, kalau terbaca ambil la
contoh kisah kami ni sebagai aspirasi buat hampa yang bakal berkenalan dengan
Addmath. Hahaha….
5R1 |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan